< p>

Als aanbieder van software voor opleidingsadministraties, volgen we diverse ontwikkelingen in onderwijsland. Omdat we regelmatig bij verschillende opleiders over de vloer komen, vragen we ons soms af of deze ontwikkelingen ook voor onze opleiders een toegevoegde waarde kunnen hebben. Zo stelden we onszelf de vraag: Werken learning communities ook voor BHV’ers?

Het volgen van alleen een theorieopleiding is écht niet voldoende om als BHV’er te weten wat je moet doen bij een calamiteit. Maar hoe zorg je er voor dat je als BHV’er in zo’n situatie echt weet wat je moet doen? Dat is een kwestie van oefenen. Zou een learning community hierbij kunnen helpen?

Learning community

Een learning community is een groep van cursisten en docenten die samen leert. Normaliter werken de groepsleden samen aan opdrachten en worden daarbij uitgedaagd om hun expertise te delen. Zo vormt de learning community een educatieve en sociale omgeving die de binding tussen cursisten en docenten bevordert, en de uitwisseling van kennis en vaardigheden stimuleert. Door de kennis en expertise te delen, ontstaat er een hele nieuwe dynamiek in het leerproces. Het leerproces wordt bovendien gestimuleerd door de sociale binding tussen cursisten en docenten, die door deze manier van samenwerken ontstaat.

Diverse mogelijkheden

Learning communities kunnen veel verschillende vormen aannemen. Ze kunnen variëren in onderwerp. Maar ook de groepsgrootte of looptijd kan verschillen. Verder kun je dat wat je hebt geleerd op verschillende online manieren delen.  Iedere vorm heeft daarin weer zijn eigen dynamiek. Zo kun je informatie delen via Skype maar ook door een bericht te posten in de community. De daaropvolgende interactie is logischerwijs heel verschillend. Daar kun je bewust op inspelen.

Flexibel

Werken learning communities ook voor BHV-ers
Flexibel in tijd en plaats

Online samen leren heeft zo zijn voordelen. Afstand is bijvoorbeeld geen probleem, waardoor je een meer diverse groep kan samenstellen. Ook kan je flexibeler omgaan met de beschikbare tijd. Je hoeft namelijk niet per se op een vast moment aanwezig te zijn. Verder is het makkelijker om regelmatig contact met elkaar te hebben, je hoeft je tenslotte niet iedere keer op en neer te reizen. (En op zo’n dag als gisteren met een landelijke staking in het OV zie je maar weer eens hoe handig dat kan zijn.) 

Samen leren

Maar zou een learning community BHV’ers kunnen helpen om daadwerkelijk te weten wat er van ze wordt verwacht wanneer zich een calamiteit voordoet? Zeker in een kantooromgeving waar de kans op een calamiteit zeer klein is, zit de routine er vaak niet in. BHV’ers uit verschillende organisaties die zelden of nooit te maken krijgen met echte calamiteiten, kunnen in een learning community samen oefeningen uitvoeren. Zo kunnen ze van elkaar en van verschillende situaties leren. Ook situaties die ze zelf niet zo snel tegenkomen. En mocht er zich een keer wel een calamiteit voordoen bij een van de cursisten, dan kan deze in de groep de ervaringen en leerpunten delen. En ook de vragen die achteraf zijn blijven hangen. Daar kan dan weer met elkaar over worden “gesproken”. Dat kan iedereen scherp houden.

Praktijk blijft nodig

Toch lijkt het ons dat ook de offline events zoals een praktijkdag noodzakelijk blijven voor BHV’ers. Die bieden dan wel weer een toegevoegde waarde in de online learning community. Want deze fysieke manier van leren kan de online dialoog weer versterken. Wij zijn benieuwd. Heb jij ervaringen met learning communities? En wat vind jij: Werken learning communities ook voor BHV’ers.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.