Hoe kan ik in Carta Online een creditnota aanmaken?
We willen het het liefst voorkomen, maar toch is het af en toe noodzakelijk. De klant wil een nieuwe factuur ontvangen, omdat de ontvangen factuur niet klopt.
Een foutieve factuur kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het ordernummer van het bedrijf op de factuur ontbreken, de debiteur kan verkeerd zijn, omdat de werkgever de factuur betaalt in plaats van de deelnemer. Of de deelnemer betaalt een deel van de factuur zelf, maar de volledige factuur was naar de werkgever verstuurd, etc.
Ordernummer ontbreekt op de factuur
Wanneer alleen het ordernummer op de factuur ontbreekt, hoeft daarvoor geen nieuwe factuur samengesteld te worden. Bij de inschrijving kan het ontbrekende of juiste ordernummer alsnog ingevuld worden. Vervolgens kan dezelfde factuur nogmaals vanuit Carta verzonden worden.
Het bedrag of de debiteur op de factuur klopt niet
Het wordt wat anders als het bedrag of de debiteur op de factuur niet klopt. Dat heeft namelijk ook financiële consequenties voor de boekhouding. In dat geval moet de oude factuur eerst volledig gecrediteerd worden, voordat er een nieuwe factuur samengesteld kan worden. Dit kan een heel gedoe zijn.

Gelukkig heeft Carta hiervoor een eenvoudige oplossing.
Met slechts 1 druk op de knop wordt er van de geselecteerde factuur automatisch een creditfactuur aangemaakt en kan deze creditfactuur aan de klant verstuurd worden. Na het aanmaken van de creditnota, kan bij de inschrijving het bedrag of de debiteur aangepast worden en kan er vervolgens een nieuwe factuur samengesteld worden. U hoeft dus niet meer handmatig een creditnota te maken wat u veel tijd bespaart. Ook het risico op het maken van fouten vermindert.