< p>

Het nieuwe cursusjaar is alweer een tijdje onderweg. Een goede start van het nieuwe seizoen is natuurlijk wel zo lekker. Gaat het fout, dan wijst men vaak naar de afdeling administratie. Men realiseert zich niet dat het bij een cursusadministratie om een logistiek samenspel van allerlei factoren gaat. Het onderwijslogistieke proces. Een proces dat begint met een zoekactie van een mogelijke cursist.

Zoek

De zomervakantie is voor velen een moment van reflectie. Na de zomervakantie starten vele nieuwe cursussen. Een mooi moment dus om te zoeken naar een cursus om je bij of na te scholen. Of wat dacht je van mensen die op vakantie waren in een land waar ze de taal niet spraken. Die hebben ineens de drive om volgend jaar toch minimaal een gesprekje te kunnen voeren met de lokale bevolking.

Een keten

Dus gaat men op zoek naar een cursus, training of opleiding die bij hen past. Zo komen ze op jouw website, en oriënteren ze zich op de mogelijkheden. De cursus die je aanbiedt past precies in het drukke leven van de cursist. Dus schrijft hij zich in. Hij ontvangt een bevestiging van inschrijving, met informatie over de boeken die hij moet aanschaffen en de locatie waar hij zich voor de eerste cursusdag moet melden. En dan is het zover. Het cursusjaar kan van start. Iedereen staat klaar om er weer een mooi jaar van te maken. Cursisten, docenten, collega’s, iedereen heeft er zin in!

Ontevreden

Gaat er iets mis in dat proces dan heb je al snel een probleem. Een beschrijving van de oude opzet van de cursus, leidt tot verkeerde verwachtingen. Roosters die te laat zijn gepubliceerd, zorgt voor vele telefoontjes van cursisten die niet weten waar ze moeten zijn. Wijzigingen in het studiemateriaal die niet goed zijn doorgevoerd, maakt dat de docent met de verkeerde presentatie bij de cursus zit. Er kan van alles misgaan. En dat leidt tot ontevreden studenten en docenten.

Onderwijslogistiek

Om grip op het proces te krijgen is het noodzakelijk om inzicht in de afhankelijkheden in jouw onderwijslogistieke keten te hebben. Heb je de onderlinge verbanden en afhankelijkheden goed in kaart gebracht? Kijk dan wat je hierin kunt verbeteren, om fouten in de toekomst te voorkomen. Zo kom je tot een beter inzicht in wat je nodig hebt om je cursusadministratie goed op orde te houden. De Cursusadministratiesoftware van Carta Online kan hiervoor ook een uitkomst bieden. Wil je hier meer over weten, of wil je met ons sparren over jouw processen? Neem dan contact met ons op:

telefoon 085 – 303 2677 mail info info@cartaonline.nl.