Digitaal in stroomversnelling
De coronacrisis maakt je creatief. Het vraagt aanpassingsvermogen. Er wordt massaal naar nieuwe mogelijkheden gezocht. Vele trainingsbureaus hebben de weg naar digitaal onderwijs gevonden. Via Teams, Zoom, Hangouts, Skype of het hippe Jitsi wordt zo veel mogelijk digitaal aangeboden. Dat kwam bij velen in een stroomversnelling op gang. De meeste kinderziektes zijn inmiddels opgelost. Tijd om na te denken over een vervolg. Eén ding is zeker: Je kan niet zomaar op de oude voet verdergaan.Knippen
Een goed begin is om je trainingsopzet tegen het licht te houden. Kan je bij een praktijkopleiding bijvoorbeeld een deel van de stof anders dan in nauw contact overdragen? Dan kun je er ook voor kiezen om eerst online aan de slag te gaan en de praktijktoets later op locatie te geven. Er komt een tijd dat je weer klassikaal les kan gaan geven. Maar ja, wanneer is dat?1,5 Meter-economie
Als Nederland straks weer op gang komt, zal dat voorlopig in een 1,5 meter-maatschappij zijn. De vraag is dan: hoe houd je 1,5 meter afstand tot anderen in een ruimte waarin je voor de uitbraak van het coronavirus al op elkaars lip zat? Een oplossing is minder cursisten in de klas. Maar dat levert ook veel minder inkomsten op. Dus daarmee ben je er nog niet.Combinatie
Een combi van een groep die de les op afstand volgt en een groep op locatie, lijkt een eerste logische stap. Op deze manier heb je toch net wat meer interactie, maar kun je wel in één keer een grotere groep bereiken. Door de groepjes op locatie af te wisselen, komt iedereen een keer aan bod. Door de kleinere setting bevorder je de interactie met elkaar. Dat heeft ook een positieve invloed op de kwaliteit van je training. Dit zou je trouwens nu al kunnen doen in groepjes van 3 personen.Hygiëne

Klein is het nieuwe groot
Digitaal is er ook een hoop mogelijk in kleine groepen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van digitale break-out sessies. Break-out sessies bieden deelnemers de mogelijkheid om onderwerpen in een kleine groep te bespreken. Een goed doordachte break-out sessie kan waardevolle informatie opleveren. Dat kan weer bijdragen aan de doelstellingen van je cursus. Het is belangrijk om doelen te formuleren die passen bij de break-out sessie. Moeten deelnemers in discussie gaan over een bepaald onderwerp, brainstormen of netwerken via speeddatesessies? De opzet heeft invloed op het resultaat, denk dus goed na over wat je met de break-out sessie wil bereiken. De uitkomsten kunnen na afloop van de sessie weer met de hele groep worden gedeeld.Bij de les blijven
Een uitdaging bij online lesgeven is dat het lastig is om je cursisten bij de les te houden. Belangrijk is om manieren te verzinnen om de interactie aan te blijven gaan. Interactie bevordert het leren, doordat cursisten elkaar kunnen verbeteren en moeilijke zaken aan elkaar kunnen uitleggen. Online werkvormen kunnen dit ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een online discussieforum of interactie via een groepsapp. En in het uiterste geval kun je camera’s gebruiken die emotie en gedrag scannen. Niet alleen om cursisten bij de les te houden, maar ook om de trainingen te evalueren en zo nog leuker te maken.Nieuwe technologieën
Maar wat moet je nu met trainingen waar je antwoord wil geven op de volgende vragen: Hoe kan je het beste leren omgaan met agressie? Hoe handel je bij brand? Of wat doe je als een machine vastloopt? Vaardigheden als deze, leer je vaak in de praktijk.