< p>

Een jaar geleden nam Carta de opleidingentak van Micros BV over. Ron kwam toen als vaste medewerker met kennis van Kas, samen met Pascale en Léon over naar Carta Online. Hoe kijkt Ron, sinds een jaar consultant bij Carta Online, terug op het afgelopen jaar?

Carta blijft vernieuwen

Het beste van beide applicaties

“Ik werkte, inclusief mijn stage, al 30 jaar bij Micros. In de beginjaren bestond dat onder andere uit programmeren, maar al snel beperkte mijn werk zich tot het managen van projecten: van interviews, tot implementatie, opleiding geven en support. Daarnaast verzorgde ik de productontwikkeling van standaardproducten. De laatste jaren probeerden we de producten in een moderner jasje te steken, maar dat lukte maar ten delen. De overname door Carta kwam eigenlijk wel op het juiste moment. Als concurrent-leverancier bood Carta al wel applicaties met een moderne look&feel.

Support op afstand

Toen ik bij Carta binnenkwam was het dus zaak om het systeem van Carta Online eigen te maken. Daar heb ik de eerste tijd voor gebruikt. Uiteraard ook om de nieuwe collega’s op kantoor te leren kennen en de al bestaande Carta klanten. In de beginperiode reed ik iedere dag van Dordrecht naar Utrecht, een hele andere route dat de vele jaren ervoor. De reisafstand is langer en het traject is ook filegevoeliger. Mijn reistijd is daardoor wel toegenomen. Inmiddels is verhouding thuiswerken en werken op kantoor ongeveer 50-50, wat dat weer mooi compenseert. De extra reistijd gebruik ik om lekker ontspannen naar de radio te luisteren, en even met collega’s of klanten te bellen. Ik kan voor support dan uiteraard niet meekijken, maar vaak genoeg kan ik ‘uit het hoofd’ ook de benodigde ondersteuning bieden.

Blijven vernieuwen

Met de komst van Pascale en mij heeft Carta er een laag met projectmanagers/consultants bijgekregen. Door de groei van het aantal klanten bij Carta, was de organisatie daar ook wel aan toe. De overname van Micros leverde wat dat betreft een win-win situatie op voor beide partijen. Wij kunnen als projectmanagers de focus leggen op het klantcontact en de afwikkeling van projecten. Erik kan zijn focus weer leggen op commerciële activiteiten en Hans kan zich, met de overige developers, nu veel meer richten op de ontwikkeling van ons product. Want dat vinden we belangrijk. Carta blijft zich ontwikkelen, en daarmee wordt het product alleen maar beter. Ook het afgelopen jaar zijn er weer verbeteringen in het systeem doorgevoerd, soms geïnspireerd door functionaliteit die in Micros KAS al wel aanwezig was. Zo krijgt de klant straks het beste van de beide applicaties tot zijn beschikking.

Back- en frontoffice gekoppeld

Carta Online is veel gebruikersvriendelijker en intuïtiever in gebruik. De backoffice (administratiekant) en frontoffice (het portaal op de website) zijn direct gekoppeld. De deelnemer en de docent kunnen hierdoor standaard direct inloggen in hun eigen omgeving. Hierdoor is er een veel directere communicatie mogelijk tussen leerling/cursist en docent. De cursusadministratie kan ook eenvoudig materialen klaarzetten of updaten.

Maar ook de administratieve medewerker heeft direct de juiste gegevens. Dubbelingen worden direct gesignaleerd en roosters kunnen eenvoudig worden ingepland. Het planbord in Carta zorgt ervoor dat de correspondentie en facturatie tijdig worden uitgevoerd. Net als alle andere randzaken waarop de medewerker wordt geattendeerd. Een prachtige functionaliteit.

Gebruikersdag

Dit jaar organiseren we een gebruikersdag voor alle klanten die met Carta Online werken. Op deze manier kunnen zij hun ervaringen en wensen met elkaar en met ons delen. Ik kijk er naar uit om daar ook alle andere klanten van Carta Online te ontmoeten.