< p>

Praat jij ook wel eens tegen je computer? Je bent niet de enige. Steeds meer mensen maken gebruik van voice-assistenten, zoals Alexa, Siri of Google Home. Niet zo vreemd. Het is gemakkelijk in gebruik en werkt snel en intuïtief. Voictechnologie is breed inzetbaar voor zowel producten als diensten. Ook voor cursus- en trainingsbureaus.  

Wat is Voice? 

Voice is een technologie die het mogelijk maakt om met gesproken commando’s opdrachten te geven aan computers. Het begint met het registreren en digitaal verwerken van gesproken taal. Slimme technologie zet de woorden om in tekst en interpreteert wat er is gezegd. Via geprogrammeerde software geeft het apparaat een antwoord. Door kunstmatige intelligentie en slimme algoritmen krijgt de machine de nieuwe taal steeds beter onder de knie en begrijpt het de nuances ook steeds beter.  

Jouw aanbod via Voice search 

Het dicteren van een vraag of opdracht via stemcommando’s is zo gedaan. Men hoeft geen lange zinnen meer in te tikken, maar spreekt in wat men wil weten. Bijvoorbeeld; “Hey Google, wat is de beste cursus Spaans in de buurt”? Het apparaat geeft het meest passende antwoord op die vraag. Steeds meer mensen zoeken via de stem. Als de gestelde vraag dan over jouw product of dienst gaat, wil je natuurlijk dat jouw aanbod als eerste naar voren komt. De voice assistent geeft tenslotte maar 1 antwoord! 

“Hey Alexa!, hoe laat begint mijn cursus vandaag?” 

Spraaktechnologie heeft ook een meer praktische toepassing met de voice assistent. In het dagelijks werk voor de cursusadministratie kun je het bijvoorbeeld inzetten om notities te dicteren, informatie op te zoeken en te delen of cursussen te plannen. Maar er kan nog meer.   Inzet van voice technologie kan het leven van de studenten en docenten ook makkelijker maken in het dagelijks gebruik. Zo kunnen cursisten vragen hoe laat de training begint. Of kan de trainer in een klaslokaal een presentatie oproepen met stemcommando’s, dus zonder een toetsenbord te gebruiken. Dat is wel zo makkelijk.  

De invloed van voice op het leren 

Maar voice kan ook worden gebruikt als een educatief hulpmiddel bij cursussen, trainingen of op werkplekken. Spraaktechnologie opent een geheel nieuwe manier van leren. Zo kan het gebruikt worden om teksten voor te lezen en vervolgens vragen te stellen om je begrip en geheugen te testen. Wanneer je zelfstandig een taal oefent of leert, kan het moeilijk zijn om te horen wat je verkeerd doet. Een stemvaardigheid die je kan helpen bij het leren kan dan een heel handig hulpmiddel zijn. Maar ook als assistent bij het uitvoeren van bepaalde handelingen zoals een training om een fiets in en uit elkaar te halen, kan voice ingezet worden om de cursist stapsgewijs mee te nemen in het proces.  

Geen hype 

De mogelijkheden van voice in ons dagelijks werk stemmen positief. Maar het kent ook nog wel zo zijn beperkingen. Veel van de dingen die je met voice kunt, kan je ook met een andere device doen. Via voice krijg je vaak maar 1 antwoord, dat ingeschat is als meest passend. Maar is dat wel het antwoord dat je zocht? En qua privacy en veiligheid leven er nog genoeg vragen. Maar ook op deze punten staat de wereld niet stil. Kortom, één ding is zeker: voice is een blijvertje.